Home / فلسفه و تاریخ / ناسیونالیسم وارداتی

ناسیونالیسم وارداتی


ناسیونالیسم مدرن، شکل کُردیت را به قیمتِ فدا کردنِ محتویاتِ هویت خواهی کُردی از انحطاط نجات داد. ناسیونالیسم مدرن کُردی امروزی که تقلیدی از ناسیونالیسم وارداتیِ ملل همسایه است، «شیر بی یال و دُمی» است که با قالب کردنِ مفاهیم انتزاعی غربی، بدون توجه به واقعیت بومی، منطقِ عمل کُرد و لاجرم زیستِ تاریخی کُرد را فراموش کرده است و با فراموشیِ تمایز تاریخ کُرد، مسئله ی کُرد را چون سایر مللی می بیند که در قالب مفاهیم انتزاعی و اخلاقی همچون حق تعیین سرنوشت و… به احقاق حق می پردازد. ناسیونالیسم «ملتِ بی دولت» که در زیر سلطه قرار دارد، نمی تواند ناسیونالیسم حقوقی باشد که در قالب حق تعیین سرنوشت، مظلوم نمایی اخلاقی و یا مشارکت و شهروندی ابراز وجود کند. ناسیونالیسم، صرفأ شکل است و محتوا را باید از تاریخِ متمایز و علل طغیان های ملت کُرد استنباط نمود. اما ذکر حوادث و تاریخِ بی تاریخِ عشایر و بی توجهی به تاریخِ متمایزِ ملت کُرد، موجب سقوطِ آگاهی تاریخ نویسی کُرد در «چاه ویل» شده است. بنابراین هویت خواهی کُردها در آینده، ضمن حفظ خودآگاهی قومی و تأکید بر مؤلفه های ملی مانند زبان، سرزمین و استقلال بایستی مؤلفه های تاریخ هویت خواهی کُردها را نیز احیا کند تا بار دیگر تئوری و عمل در اتحاد با هم، زمینه سازِ نقش آفرینی تاریخ کُردها گردد. ناسیونالیسم، شکل کُردیت و میترا (پردیس/قرارداد) محتوای آن است.
بنابراین سوژه ی اصلی تاریخ نگاری کُرد، میترا (قرارداد/پردیس) است. مابقیه ی سمبل های کُردی (لباس، الفبا و …) در حد همان نماد و سمبل باقی می ماند. در دوره ی باستان میترا، قرارداد و پردیس یعنی سیاست و فرهنگ، با هم بودند. سیاست، براساس قرارداد اجتماعی و زمینی بود و شکافی بین خدا/فرد و دولت/جامعه وجود نداشت. در دوره ی میانه، خدا/دولت از فرد گسست و به آسمان رفت و پردیس نیز به فولکلوریک و خانه ی درون، عقب نشینی کرد که آن را در اشعار شعرا می بینیم.
میترای عرفانی شده ی ایرانی، جای میترای مادی را گرفت و کُردستان که محل میترا بود، مکان عرفانِ لامكان شد. در دوره ی معاصر به لطف ناسیونالیسم، خدا/دولت یعنی میترا/قرارداد، با شکلی وارونه به زمین بازگشت یعنی اشتباهاً، دشمنی با «خودی ها» و دوستی و توافق با «دیگران» جایِ دشمنی با «دیگران» و دوستی و توافق با «خودی ها» را گرفت و پردیس همچنان به خانه ی درون فولکلوریک محدود ماند و شکاف سیاست/خدا با بهشت/پردیس نیز همچنان باقی است.

هێرش قادری

image_print

test@ggma.com'

ذکریا (هێرش) قادری، استاد پیشین دانشگاه علوم تحقیقات کرمانشاه و مدرس پیشین دروس تاریخ و فلسفه غرب میباشد. ایشان دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران میباشد.

About ‌هێرش قادری

test@ggma.com'
ذکریا (هێرش) قادری، استاد پیشین دانشگاه علوم تحقیقات کرمانشاه و مدرس پیشین دروس تاریخ و فلسفه غرب میباشد. ایشان دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران میباشد.

Check Also

قلعه کوردستان

د. هێرش قادری مقدمه در قلعه حیوانات، هنگامی که اسب و خر و گاو به …

دین اجتماعی میترای مادی و دین سلسله مراتبی زرتشت

زرتشت در مقابل میترای مادی (قرارداد/پردیس) نظم الهیِ اشه را بنیان گذاشت و نظم سیاسی …

سه آفت عقل معاصر کوردی

سه آفت عقل معاصر کوردی(1) هێرش قادری لازمه‌ی هر جنبش جدیدی، تئوری جدید و متناسب …